Smetanova Litomyšl
Národní festival | 10. 6. - 6. 7. 2021
63. ročník Národního festivalu
10. června - 6. července
Zveřejnění programu
17. května 2021
Zahájení předprodeje
26. května 2021
Na Smetanovu Litomyšl...
na doprovodné akce...
Bedřich Smetana byl významný český hudební skladatel období romantismu. Od raného mládí se věnoval hudbě, zejména hře na klavír a kompozici.
Číst víceJiž od roku 1946 je v rodišti zakladatele české národní hudby Bedřicha Smetany, starobylé východočeské Litomyšli, pořádán velký festival klasické hudby Smetanova Litomyšl.
Litomyšl se může pochlubit starou i současnou architekturou, bohatým spolkovým životem, ale přitom stále ještě poklidným během. Litomyšl zkrátka přináší úlevu a odpočinek duši.
Festival Smetanova Litomyšl je druhým nejstarším hudebním festivalem v České republice. Zároveň patří k největším pravidelným festivalům klasické hudby u nás.
Koncert Smetanova tria nebyl součástí programu letošní Smetanovy Litomyšle, ale pouhou doprovodnou akcí pro ozvláštnění jednoho z prohlídkových okruhů litomyšlského zámku. Kvalitou však mhohé "regulérní" pořady převýšil. Konal se v neděli 4. července v Expozici historických klavírů, provozované Českým muzeem hudby ve druhém patře zámku. Smetanovo trio ve složení Jitka Čechová - klavír, Jan Páleníček - violoncello a Jana Nováková - housle nabídlo něco naprosto neobvyklého: Jitka Čechová během skladeb Josefa Suka Elegie a Bedřicha Smetany Trio g moll hrála na originálech dobových historických klavírů, skladbu Zdeňka Fibicha Trio f moll potom dokonce na nástroji z pozůstalosti tohoto skladatele, tedy nejspíš na tom, na kterém skladba vznikla. Koncert probíhal v duchu typického nedělního salónního matiné, posluchači přecházeli mezi klavíry a každou skladbu si poslechli v jiném sále. Měli tak možnost vyslechnout nejen různé klavíry, ale i vychutnat si akustiku různých prostor a během skladeb si prohlédnout expozici, kde stěny pokrývají originály kulis ze zámeckého divadla, vytvořené Josefem Platzerem. Hudební zážitek byl nesmírný. Klavíry s vídeňskou mechanikou mají měkký, barevný zvuk, výtečně se pojící s ušlechtilým zvukem violoncella a houslí. Smetanovo trio hrálo skvěle a unešeným návštěvníkům na závěr přidalo Dvořákovu Dumku.
Sluncem rozpálené strniště za humny, vedrem unavený žnec, dožínková slavnost. Letní odpoledne v Litomyšli neumožnilo v inscenaci Magdaleny Švecové využít světelnou techniku, zato však svítilo pravé slunce a z čel slavící venkovské chasy stékal opravdový pot. Najednou bezstarostným dívkám více slušely lehké bílé šaty s bosýma nohama, zatímco do důstojných obleků navlečení ctihodní vesničané sebeukázněně snášeli horko s pravou askezí, z níž vychází i trvání na nesmyslné smlouvě. Právě tak, jak to na venkově bývalo. Smetanova Litomyšl se letos vrátila k již pozapomenuté tradici odpoledního uvádění Prodané nevěsty. Hlediště se tak zaplnilo nejen dospělými, ale i dětmi a bylo to příjemné osvěžení. Z hlediště se ozýval smích, jak to u komické opery má být, drobné režijní „fórky" našly svoji vděčnou odezvu. Také Jeník a Mařenka v podání Aleše Brisceina a Pavly Vykopalové byli krásným mladým párem a tak celé představení vyznělo velmi uvěřitelně. Celé obsazení výborně zpívalo, orchestr dobře hrál, a tak odpolední představení, pořadateli předem trochu opomíjené jako oddechové, dopadlo skvěle. Potlesk ve stoje byl zcela logickým koncem.
Sobotní festivalové dopoledne patřilo Varhannímu matiné v Kapitulním chrámu Povýšení sv. Kříže, na němž se představili nizozemští umělci, klarinetistka Yfynke Hoogeveen a varhaník Erwin Wiersinga. Koncert se konal ve spolupráci s partnerskými kluby Evropa klub Litomyšl a Oost West Kontakten, neboť - jak známo - Litomyšl je již řadu let partnerským městem holandského Rodenu, v němž mj. pan Wiersinga působí.
Chrámová loď se nejprve zaplnila do posledního místečka(!) čtyřmi stovkami posluchačů a poté již velebnou hudbou, v níž klarinet mimořádně vhodně doplňoval barevnost zdejších varhan.
Program byl sestaven z hudby XIX. a XX. století, přičemž na úvod zazněla první část Fantastických kusů pro klarinet a varhany Roberta Schumanna, od jehož narození si letos připomínáme 200 let.
Pozorné publikum poté vyslechlo skladby F. Mendelssohna-Bartholdyho, Johannesa Brahmse, Jeana Langlaise, Hendrika Andriessena a překrásnou kompozici Berta Mattera - chorál Von Gott will in nicht lassen s variacemi s prvky minimalismu i bohatým plénem.
Ve druhé části koncertu zaznělo Preludium Gabriela Pierné, strhující Toccata Louise Vierné, známý Náhrobek Couperinův Marice Ravela v úpravě pro varhany a jako vyvrcholení přišla Sonáta pro klarinet a varhany (původně pro klavír) Francise Poulenca, jíž upravil Erwin Wiersinga. Volná věta Romance byla přednesena s obrovskou lehkostí a klid vyzařující kantilénou, ve finále Allegro con fuoco oba nizozemští umělci potvrdili své mistrovství, jež posluchači odměnili dlouhotrvajícím potleskem vestoje!
Vojtěch Stříteský
Asi těžko v minulosti zazmenala Smetanova Litomyšl takový příval energie z jeviště, jaký zasáhl diváky při koncertu Pavla Šporcla s romskou cimbálovou muzikou Romano Stilo. Od počátku bylo zřejmé, že mezi jevištěm a hledištěm není bariéra a všichni jsou naladěni na stejnou notu. Diváci doprovázeli čísla rytmickým potleskem, po skladbách pak strhnuti aplaudovali, dupali, pískali, neschopni udržet své emoce. Původně pětasedmdesátiminutový koncert s přídavky trval přes dvě hodiny, diváci se dočkali i oblííbené melodie z filmu Cikáni jdou do nebe. Vlastně celý avizovaný program byl jenom orientační, účinkující reagovali na momentální náladu a řadili skladby do strhující dramaturgie. I přes úmorné vedro letního odpoledne, kdy zastřešení druhého nádvoří sloužilo jako obří slunečník, odcházeli diváci nadšeni z mimořádného zážitku a domů nikdo nespěchal.
Zahajovací koncert se konal v jednom z prvních letošních letních dnů - opravdu stál za to a celý den padaly teplotní rekordy. Vzpomínkám na loňské chladné a deštivé zahájení se ani nechtělo věřit. Jak ale řekl v úvodním krátkém proslovu prezident republiky Václav Klaus, v průměru je počasí pořád dobré.
Zahajovacímu koncertu předcházely dvě vernisáže Smetanovy výtvarné Litomyšle, z nichž tu druhou zahájil osobně ministr kultury Václav Riedlbauch, Meda Mládková i Theodor Pištěk, jehož díla jsou v bývalém zámeckém pivovaru letos vystavena.
Zahajovací koncert přenášel v přímém přenosu Český rozhlas 3 Vltava a průvodní slovo Jitky Novotné slyšeli i návštěvníci v litomyšlském zámku. Celý večer tím byl propojen v jakýsi komponovaný pořad a nenarušila jej proto ani instalace klavíru během první části.
Samotný program koncertu mířil do několika stran. Začal „Pochodem ke slavnosti Shakespearově" Bedřicha Smetany, příležitostnou skladbou komponovanou k jedné z obrozeneckých akcí, kterou se chtěli čeští divadelníci přihlásit ke světovému umění. V roce 1864 se tedy slavilo domnělé 300. výročí Shakespearova narození, dnes už slavíme mnohem častěji spíše jubilea Bedřicha Smetany, který české umění ke světovému jistě o dost přiblížil.
Pak zazněl koncert letos zejména v Polsku mohutně oslavovaného Fryderyka Chopina. Také on o dost posunul kulturní obzor své země směrem ke světovosti. Jako dvacetiletý odešel do Paříže, domů se už nikdy nevrátil, pouto s domovem ovšem neztratil nikdy. Ale tento Koncert f-moll skládal ještě v rodné zemi jako devatenáctiletý. Sólista Jan Simon přidal ještě Nokturno cis-moll.
Prostor po přestávce byl vzpomínkou na Petra Ebena v podobě jeho slavnostního díla Pocta Karlu IV. To, jak mnoho tento panovník a konkrétně založení pražské univerzity posunulo české země směrem ke světovosti, není třeba zdůrazňovat. Nejslavnostnější korunou zahajovacího koncertu bylo slavnostní Te Deum Antonína Dvořáka. Tedy dílo pravděpodobně nejsvětovějšího českého skladatele, které navíc komponoval, aby se co nejlépe uvedl v Americe v roli ředitele newyorské konzervatoře. V sólovém partu nahradil barytonistu Romana Janála, který pro nemoc nemohl vystoupit, vynikající Ivan Kusnjer. Hned první koncert letošní Smetanovy Litomyšle diváci ocenili ovacemi ve stoje, spokojeni byli i vzácní hosté - prezident, arcibiskup Dominik Duka, ministři, lucemburský velvyslanec nebo třeba primabalerína pražského Národního divadla Tereza Podařilová.