Cítím se skvěle jak na pódiu operním, tak koncertním

noviny1 vendyMezzosopranistka Václava Krejčí Housková vystudovala Konzervatoř v Českých Budějovicích a Akademii múzických umění v Praze. Absolvovala mistrovské kurzy pod vedením Margaret Honig. Spolupracuje s předními českými i zahraničními orchestry a prošla již řadou operních rolí. Je hostem prestižních českých i mezinárodních festivalů – Wexford Festival Opera, Festival L´Été Bergerac, Pražské jaro, Prague Proms, Smetanova Litomyšl aj. Právě na Smetanově Litomyšli ji letos čeká Nokturno Václavy Krejčí Houskové, které zazní v piaristickém kostele Nalezení sv. Kříže v neděli 5. července.

Aktuálně se můžete těšit z prestižní ceny BBC za vokální album roku za nahrávku Janáčkova Zápisníku zmizelého a dalších písní, na němž zpíváte s tenoristou Nickym Spencem. Jaké byly Vaše první pocity, když jste se zprávu dozvěděla?

Celosvětově nejprodávanější časopis o klasické hudbě BBC Music Magazine si vybral ze stovek nahrávek právě tu naši. Byla jsem neuvěřitelně šťastná, protože získat tuto cenu nebylo vůbec jednoduché. Zpočátku jsme neměli žádné ambice, o to příjemnější bylo sledovat, jak naše nahrávka postupnými krůčky šplhá výše a výše. Vše začalo skvělou recenzí, následně přišlo ocenění Recording of the month (Nahrávka měsíce). Pak nás odborná komise BBC nominovala mezi tři CD v kategorii nejlepší vokální nahrávka. Teprve mezi nimi hlasovali a vybírali svého favorita posluchači z celého světa online formulářem a rozhodli o našem vítězství.

Nicky Spence je skotský tenorista. Jak jste se objevili, jak začala vaše umělecká spolupráce? A čeká vás i nějaká další?

Já se s Nickym potkala až při natáčení CD. Seznámil nás klavírista Julius Drake, který celý Janáčkovský projekt vymyslel. A tak i on sám si na něj vybíral sólisty. Julius s Nickym často vystupuje a byl bezesporu tou nejlepší volbou pro tento repertoár. Já se s Juliem setkala při společném koncertě před pár lety na festivalu Janáček Brno. Nesmírně šťastné setkání. Bohužel náš nejbližší společný koncert, který byl plánovaný na letošní 6. červenec ve slavné londýnské síni Wigmore Hall, byl ze známých důvodů zrušen. Věřím, že se nám podaří najít náhradní termín. Dále plánujeme společný koncert, a to opět na festivalu Janáček Brno v roce 2022.

Váš recitál na Smetanově Litomyšli je vysloveně komorního rázu. Někdy Vás doprovází jen cembalo, jindy trio. Cítíte se lépe na podobných intimních koncertech, nebo jste více doma na klasickém jevišti a v operních produkcích?

Cítím se skvěle jak na pódiu operním, tak koncertním. Je pravda, že komorních koncertů v mém diáři zatím tolik není, ale hodlám to změnit. Myslím, že by byla hezká i další spolupráce právě s BRNO BAROQUE TRIO, které mě bude doprovázet na koncertě v Litomyšli. Je to bezvadná inspirativní parta talentovaných hudebníků a dělat s nimi muziku je pro mě velká radost.

Návštěvníkům jste připravili hned několik dramaturgických lahůdek. Můžete některé skladby více přiblížit? Určitě jsou mezi nimi i vaše „srdcovky“…

Pro náš koncert jsme připravili velice atraktivní repertoár. Diváci se mohou těšit na Erbarme dich, mein Gott z Velikonočního oratoria Johanna Sebastiana Bacha, Lascia ch´io pianga Georga Fridricha Händela, nebo třeba Lamento Didony z opery Dido Aeneas skladatele Henryho Purcella. Poprvé si zazpívám překrásné Ave Maria Wiliama Gomeze.

To, že vystupujete s manželem na koncertech v Litomyšli, víme, ale zazpíváte si spolu i doma? Zpíváte dětem? A s dětmi? Cítíte u nich vztah k hudbě, vyrostou z nich muzikanti? A přála byste si to?

U nás doma se zpívá třeba i u čištění zubů. Máme vymyšlenou písničku, jejíž délka nám zajišťuje to, že si děti čistí zuby dostatečně dlouho, a ještě se nasmějeme. Jsou v ní vtipné rýmovačky, které pravidelně doplňujeme a obměňujeme. Zpívala jsem dětem, když byly malé. Ale to vážné zpívání se u nás doma nekoná. Děti chodí do divadla na pohádky, občas i na operu. Jestli z nich budou muzikanti, ukáže čas. Bylo by fajn kdyby hudbu a divadlo měly rády.

O co jste v době koronavirové karantény přišla a co vám toto období naopak přineslo?

V měsících koronavirové karantény se zrušila premiéra opery Mrtvé město v NDM Ostrava, což mi je velice líto. Samozřejmě se zrušila spousta operních představení, které jsem měla naplánované v Národním divadle v Brně a v Praze. Přišla jsem o debut ve Slovenské filharmonii, kde jsem měla pod taktovkou Petra Altrichtera, zpívat Svatavu v oratoriu Svatá Ludmila. Dále jsem se měla stát Královnou a Andělem v oratoriu Eliáš Felixe Mendelssona-Bartholdyho nebo jsem měla poprvé zpívat Requeim Giuseppe Verdiho. Ale toto ohlížení není nikterak bolestné. Moje děti na tuto dobu budou jistě rády vzpomínat. Na maminku, která je stále doma, učí je, peče a vaří na přání a pořád vymýšlí nějakou zábavu. Pečení mě nikdy moc nebavilo, ale situace mě donutila se touto činností zabývat. Musím říct, že jsem na pečení změnila názor. Ze svých nejlepších receptů bych vyzdvihla křupavé houstičky, nebo vynikající bábovku.

Víme, že vás nyní čeká premiéra Ferdy mravence v brněnském Národním divadle, jaké další plány jsou před vámi pro příští sezónu?

Premiéra Ferdy Mravence v opravdu krásné, nápadité a hravé režii Magdy Švecové bude 22. srpna v Janáčkově divadle. V srpnu ještě vystoupím na operním galakoncertě na Litoměřických svátcích hudby. Celá příští sezóna bude bohatá na koncertní vystoupení. V září se těším na svou první spolupráci s Collegiem 1704 a Beethovenovu Missu solemnis na festivalu Dvořákova Praha. Na podzim mě čeká Requiem Antonína Dvořáka s Filharmonií Brno a Requiem Giuseppe Verdiho s Janáčkovou filharmonií Ostrava. V Janáčkově divadle mám před sebou dvě krásné role, a to Olgu (Evžen Oněgin) a Fennenu (Nabucco).

Jste rodačka z Českých Budějovic, stálá členka souboru brněnské opery, hostem několika dalších operních domů, s rodinou žijete v Litomyšli… To je poněkud komplikované, ne? Uhlídáte si „logistiku“ sama?

Rodina a práce vyžaduje dokonalé plánování nejen v životě umělců. Já i můj muž máme časově náročnou práci. Oba někdy musíme být v divadle večer nebo o víkendu. Můj manžel mě jezdí podpořit na koncerty, kde vystupuji, nebo na operní premiéry. Tento náš životní kolotoč a štěstí se nám daří plnit i díky velké pomoci rodičů mého muže, za což jim velice děkuji.