Správný muzikant hraje všude, kde ho chtějí slyšet
Hornista a dirigent Radek Baborák patří mezi nejvýraznější osobnosti klasické hudební scény. Za více než 25 let sólové kariéry oslovil svým mimořádným muzikantským projevem posluchače v nejvýznamnějších kulturních centrech po celém světě. Na Smetanově Litomyšli je stálým hostem, a tak nesmí chybět ani v letošním komorním programu. Kromě dvou koncertů v saletu v zámecké zahradě 4. a 5. července, zahraje také 3. července během koncertu Na hranách stylů – Crossover Summer Night a dirigovat bude Českou Sinfoniettu 5. července.
————
Během koronavirové epidemie jste inicioval sbírku na podporu muzikantů na volné noze. Přibližte, o co jde.
Sbírka vznikla zcela spontánně a nečekaně. Já, ani tým hornového festivalu, který stál u zrodu, jsme s něčím takovým neměli žádnou zkušenost. Naštěstí existuje Donio - nezisková platforma, která různé sbírky umožňuje jednoduše založit. Rozhodující byla pomoc s administrativou, kterou poskytl MenArt v čele s paní Danou Syrovou. To se ukázalo jako důležité pro pozdější fungování celého řetězce úkonů, které začínají oslovením potenciálních dárců a končí u vyplácení podpory žadatelům. Ale právě mezitím je celá řada účetní a jiné práce, která byla v případě sbírky pro muzikanty na volné noze zcela dobrovolná. A to je díků a obdivu hodné.
————
Kolik se podařilo vybrat peněz a podpořit muzikantů?
Podpořit se podařilo 120 kolegů, vybral se 1 300 000 korun. Výše podpor byla 10 nebo 20 000 korun. Požadovali jsme ukončené střední hudební vzdělání a status OSVČ. Přednost měly rodiny s dětmi.
————
Znáte příběhy některých muzikantů na volné noze, které jste podpořili? Čím si procházeli?
Ano, znal jsem jich podle jména nebo z doslechu asi polovinu, ostatní z týmu potom ty další. Náš hudební svět není tak velký, takže můžu říct, že za každou žádostí byl příběh. Hudebníci to ani v minulosti neměli zrovna lehké a takový zásah zákeřného viru může být pro mnohé volnonohaře dost citelný. Ti, co se postavili na vlastní nohy, a třeba se nechali zaměstnat v jiném oboru, mají můj obdiv. A myslím, že i když naše sbírka nebyla ta největší, tak každé gesto, které dá najevo, že o těch, co potřebují pomoc, víme, že si uvědomujeme, že jsou důležití, jim dodá morální vzpruhu. A nám, organizátorům sbírky, také.
————
Jak vás napadlo spustit tuto sbírku?
Velkým vzorem byla sbírka německých orchestrů, jejichž hráči nečekali a mezi sebou vybrali na své kolegy, kamarády a spolužáky, kteří nejsou členy orchestrů, přes milion euro. Čekal jsem chvilku, jestli se něco podobného stane u nás, ale nestalo se. Tak jsme do toho šli sami. Je jistě pravda, že finanční - platová situace v německých orchestrech je jiná než u nás. Ale nějaká všímavost a možná solidarita je tam větší.
————
Jak vás osobně covid zasáhl?
Zasáhl hlavně můj soubor. Zrušeny nebo snad přesunuty byly koncerty v Berlínské filharmonii se zcela novým programem, dále náš debut v Pierre Boulez sále. Padla i série koncertů v Čechách. S hornovým sborem jsme měli mít velký koncert v Duisburku. Já osobně želím mistrovské kurzy, recitál v Paříži a turné v Japonsku s NHK Tokyo. To jsou ty ztráty. Ovšem byly i pozitivní akce. První ročník Horn Festu Praha, který jsme celý nastreamovali, a který díky tomu zaznamenal neuvěřitelnou sledovanost po celém světě.
————
Návštěvníci Smetanovy Litomyšle vás uslyší a uvidí hned ve čtyřech koncertech – co ve vašem podání uslyší?
Nejprve musím zmínit, že si velmi vážím toho, že Smetanova Litomyšl nedala ruce do klína a neudělala festival tak nějak jen na oko, ale že pan ředitel Pikna, pan dramaturg Stříteský a celý tým festivalu pracoval na plné obrátky a vymýšlel úplně novou tvář festivalu. Na prvním koncertu vystoupím jako host Epoque kvarteta - takže to bude více crossover. Mattinaty budou takový průřez historií hry na lesní roh i přirozený roh - naturhorn. Česká Sinfonietta zahraje Mozarta - předehru k opeře Don Giovanni, hornový koncert číslo 3 Es dur, Rumunské tance Bély Bartóka a hlavně Beethovenovu sedmou symfonii.
————
Zmínil jste Mattinaty, chystané dva dopolední „koncertíky". Hrajete rád pro menší publikum?
Velikost publika nehraje velkou roli. Vše má své. Byl jsem profesně vychován tak, že správný muzikant hraje všude, kde ho chtějí slyšet. Jestli se jedná o velké festivalové vystoupení, abonentní koncerty, benefice, mše nebo svatby, křtiny, pohřby… Všude je hudby potřeba.
————
Koncerty budou v zámeckém saletu, místě, kde běžně Smetanova Litomyšle koncerty nepořádá. Na jakém nejzvláštnějším nebo nejoriginálnějším místě jste kdy koncertoval?
Různé open air koncerty se konají po celém světě a dochází při nich k mnoha humorným historkám. Na vině je počasí, různý hmyz, zvuky, ruchy okolí. Jednou jsem hrál na svatbě v čističce odpadních vod. Nebo různé hrady, ať v Japonsku nebo v Čechách, mají také dost zvláštní, někdy strašidelnou atmosféru.
————
Plánujete nějakou další iniciativu na podporu muzikantů na volné noze?
Podobnou té sbírce, která proběhla, zatím ne. A doufám, že už nebude v budoucnu potřeba. I když, kdyby ano, teď vím jak na to a jsem připraven. Ale přeji si pro nás všechny, abychom se mohli vrátit minimálně do zajetých kolejí nebo se třeba nějak poučit a pokusit se vzít si z krize něco dobrého do budoucna.