14. 6. Varhanní koncert Aleše Bárty

Varhanní koncert Aleše Bárty lze považovat za určitou protiváhu včerejšího zahajovacího koncertu. Velkolepost vystřídalo rozjímání, efektní prostředí II. zámeckého nádvoří bylo nahrazeno komornějším (a hlavně duchovnějším) prostředím prosvětleného kapitulního chrámu Povýšení sv. Kříže. Odpolední koncert se skládal výhradně z děl ruských skladatelů, navíc tvůrců ruské národní hudby, ale především celý program tvořily skladby, z nichž ani jedna, v podobě, jak zde zazněla, není originálem. Pozdější úpravy původních hudebních artefaktů nejsou ale v dějinách hudby ničím výjimečným. Nejednou přinášely i nové hodnoty a především v dobách, kdy nebyla k dispozici moderní technika, se významně podílely na dalším šíření díla svých autorů, byť v pozměněné podobě. Motivace novodobých varhanních transkripcí je však přece jen odlišná. Důležitou roli zde sehrává snaha interpretů o rozšíření i obohacení tradičního repertoáru o skladby svým způsobem neobvyklé, pokud možno s momenty nevšednosti a překvapení. Tento základní předpoklad byl na dnešním koncertě splněn. Ve varhanním podání zde zazněly známé melodie Sergeje Vasiljeviče Rachmaninova, Petra Iljiče Čajkovského, Antona Grigojeviče Rubinštejna a Modesta Petroviče Musorgského.

Aleš Bárta je považován za jednoho z nejlepších tuzemských varhaníků a své mistrovské renomé si upevnil i na zcela vyprodaném koncertě v Litomyšli. Spokojené obecenstvo odměnilo jeho podání varhanních transkripcí skladeb ruských klasiků aplausem ve stoje.

Karolína Smetanová