Toužím zpívat Dalibora
3.7.2007 Mladá fronta DNES str. 8 Kultura VĚRA DRÁPELOVÁ 3.7.2007 Mladá fronta DNES str. 8 Kultura VĚRA DRÁPELOVÁ
Německý tenorista Torsten Kerl uzavřel festival ve Smetanově rodišti
Litomyšl - Smůla pronásledovala předního německého tenoristu Torstena Kerla, který v neděli uzavíral festival Smetanova Litomyšl. Devětatřicetiletému pěvci, známému na předních evropských scénách, nemoc málem znemožnila se předvést. Nakonec program absolvoval - s manželkou Elenou Batoukovou, rovněž zpěvačkou, po boku a malou dcerkou v hledišti.
* Věděl jste, že existuje Litomyšl, v níž se každoročně koná festival?
Přiznávám, že o zdejším festivalu jsem předtím nikdy neslyšel. Kdysi jsem ale v Německu zpíval Jeníka v Prodané nevěstě a v rámci příprav jsem četl i Smetanovu biografii. Věděl jsem, že se narodil na nějakém místě daleko od Prahy. Nyní jsem si prohlédl i jeho rodný byt a město.
* Máte rád koncerty pod širým nebem?
Podle okolností. Když moc neprší, lidé nejsou moc hluční a hlediště není příliš rozlehlé... Musí to být příjemný zábavný koncert.
* Předvedl jste pestrý repertoár. Ale jaký je váš hlavní obor? Ve světě zpíváte hodně Wagnera...
Nikdy jsem nepřemýšlel o oborech. Je to věc vnitřního pocitu a fantazie. Vezměte si slavné "tři tenory", každý z nich měl úplně jiný hlas a všichni zpívali třeba Verdiho Rigoletta, přitom to pokaždé bylo něco úplně jiného. Vždyť i uvnitř Wagnera nebo Verdiho je spousta oborů. Třeba Lohengrin nemá nic společného s Tristanem.
* Uměleckou dráhu jste nezačínal jako zpěvák, nýbrž jako hobojista v orchestru. V čem je taková zkušenost dobrá?
Pro studium zpěvu to nemá význam, zpěv a hudební nástroj jsou dvě odlišné věci. Ale obecně vzato každá zkušenost s muzicírováním je dobrá. Když zpěvák ví, jak pracuje orchestr, je to dobrá věc - i naopak.
* V Litomyšli s vámi vystupovala i vaše ruská manželka. Zpíváte spolu často? A vy sám umíte rusky?
Rusky trochu rozumím. Operní recitál jsme spolu dělali poprvé, ani v divadle spolu nevystupujeme často. Obsazení nezávisí na nás, každý zkrátka není Roberto Alagna a Angela Gheorghiu, aby si v operním byznysu prosadili, že chtějí vystupovat spolu. Pěvecká manželství většinou pracují separátně.
* Před pár lety jste ve Vídeňské státní opeře vynikl jako Števa v Janáčkově Její pastorkyni v inscenaci Davida Pountneyho, která byla později přenesena i do Brna. Jak na ni vzpomínáte?
Velmi rád. Ve Vídni chtěli tehdy tuto operu dělat úplně jinak, bez českých zpěváků a v němčině. K Pastorkyni bych se chtěl někdy vrátit, ale tentokrát jako Laca. Také jsem plánoval Borise v Kátě Kabanové, ale nakonec mi přišla jiná nabídka.
* A další české opery ve světě?
Mým velkým přáním je Smetanův Dalibor. Je to ale vyloženě český národní příběh, proto by každopádně chtěl skvělého režiséra a také překladatele libreta. Publikum by mělo ději rozumět.
Foto popis| TORSTEN KERL. Tenorista českou hudbu zná - zpíval například Štefu v Janáčkově Její pastorkyni.
Foto autor| FOTO: ARCHIV